Satsing på juniorlag i Kragerø Seilsportsliga i 2023

Kragerø Seilforening har mottatt en gave fra Gjensidigestiftelsen øremerket for kjøp av enda en J70-båt i KSF, og satsing på dame- og juniorlag. Dette betyr en stor utvidelse av Kragerø Seilsportsliga - vi kan øke til ni deltakende lag, i tre båter!

Hva er Kragerø Seilsportsliga?

Kragerø Seilsportsliga er en enkel form for seiling, fri for forpliktelser og båthold. KSF står for opplæring, trening, regattaer, after-sail og en fantastisk opplevelse på Kragerøfjorden.

Som deltakende lag seiler man i KSF sine tre J70-båter hele sesongen, både under seiltrening og i seks planlagte regattaer.

Man trenger minimum fire personer for å stille et lag.

Det er ikke nødvendig for lagene å eie eller vedlikeholde båtene, det tar KSF’s J70-gruppe seg av. Laget stiller opp til opplæring, treninger og regattaer - og bidrar med godt humør og det sosiale!

Deltakerne trenger ikke ha forkunnskaper eller erfaring i seiling, mange av deltakerne som har vært med til nå har aldri seil før.

Juniorlag og damelag

Gjensidigestiftelsen ønsker å bidra til økt rekruttering av juniorer i alderen 14 til 20 år og jenter/damer til seiling i Kragerø. Gjensidigestiftelsen har gitt midler som dekker alt for til et juniorlag og et damelag i 2023.

Som deltaker får du opplæring i seiling både teoretisk og praktisk seilkurs, deltakelse i regattaer og tilgang til J70-båt for egentrening en dag i uken et helt år.

Sponset seilsesong i J70 av KSF og Gjensidigestiftelsen

Støtten KSF har fått fra Gjensidigestiftelsen gir et et juniorlag og damelag muligheten til å delta i Kragerø Seilsportsliga 2023 helt gratis.

Det betyr;

• Det blir gitt teoretisk og praktisk opplæring i seiling. Forkunnskaper eller erfaring er ikke nødvendig.
  • En trener vil følge opp laget hele sesongen, så mye som laget ønsker/trenger. Treneren vil være tilgjengelig en treningsdag i uka.
  • Laget får fritt benytte en J70 til egen seiling hele sesongen.
  • Laget har plass i Kragerø Seilsportsliga og vil konkurrere mot de andre J70-lagen i 6-8 regattaer ila sesongen.
  • Det vil være mulig å stille i nasjonale regattaer i KSFs J70-båter, betalt av KSF (for eks. dame NM, ungdomsligaen).
  • Egne seilklær og utstyr.

Plan for sesongen 2023

Opplæring og trening

Onsdag 22. mars kl. 18:00 Grunnleggende seilteori (Legatsalen, Sparebanken Sør).

Onsdag 29. mars kl. 18:00 Teori J70, båthåndtering og regatta (Legatsalen, Sparebanken Sør ).

Onsdag 12. april kl. 17:00 Seiltrening med instruktør (Saltneven).

Onsdag 19. april Seiltrening med instruktør (Saltneven).

Onsdag 26. april Egentrening, instruktør på vannet (Saltneven).

Etter dette disponerer alle lag båt en fast dag i uken til egentrening.

Terminliste regatta

Fra Saltneven. Oppmøte kl. 17:00. Det arrangeres aftersail m/mat og drikke etter hver runde.

Onsdag 10. mai    Runde 1

Onsdag 24. mai   Runde 2