En Kragerøternes historie

Av Leif Inge Thorsen, august 2023

Terne med seilnummer 103

Alle gamle kragerøterner har en historie, og i de fleste tilfeller er kanskje deler av denne historien ukjent. Mange forskjellige eiere i geografisk spredte seilemiljøer, kan være en årsak til

dette.

Nøstinga i historien til Terne med seilnummer 103 startet helt tilfeldig, riktig nok med det

som er slutten på historien, først. Deretter ble det opprinnelige navnet, "Sleipner", avdekket ved en tilfeldighet. Og etter mange tilfeldigheter og artige telefonsamtaler, fremstår denne ternehistorien nesten som et eventyr.

Det hele startet i begynnelsen på 2000 tallet da Per Heldal fikk ervervet et gammelt vrak av ei Kragerøterne. Vraket ble hentet hos Braatø Trebåtbyggeri & Rep, angivelig fordi overslaget på restaurering ble for dyrt for eierne.

Per Heldal har senere fortalt meg at det var undertegnede som formidlet terna til ham, men det kan jeg ikke erindre.

Alt han visste om terna var seilnummeret og at den opprinnelig kom fra Sandefjord-området.

Flere år senere, via FB, ble jeg kjent med Kjell Arne Karlsen Ringen. Han er gammel terneseiler fra Sandefjord og visste mye om ternemiljøet i Sandefjord i tidligere tider. Etter

mange PM på Facebook og eposter, og siden han ofte ferierte med bobilen i Kragerø, ville hangjerne treffe meg.

I gave fikk jeg overrakt jubileumsboka "Frisk Seilas" fra Sandefjord Seilforenings 100 års jubileum. En utrolig fin bok.

Det var da ternas første navn Sleipner dukket opp, samt de første eierne.

Da den første Corona sommeren 2020 gikk mot høst, ble jeg kontaktet pr epost av Thor Alexander Krafft, med spørsmål om jeg var interessert i gamle regattaprogrammer fra årene

1958 til 1961.

Programmene var fra SOSS-regattaer, Småbåt landsregatta, Sørlandsregatta, Ternemesterskap mm, som han hadde vært med i. Disse regattaene ble arrangert i bl.a. Kristiansand, Risør,

Kragerø, Brevik, Larvik, Sandefjord mm, og inneholdt detaljer om påmeldte deltagere.

Det var gjennom opplysninger i disse programmene jeg kom i telefonkontakt med Eigill Bjærke, gammel terneseiler fra Larvik, som visste mye om seilemiljøet i Larvik fra 1950 tallet til langt opp på 70 tallet.

Det var gjennom ham jeg fikk store deler av siste del av historien til 103 "Sleipner".

...... og slik er historien til 103 "Sleipner":

103 "Sleipner" er trolig bygget i 1941.

Første eier: 103 "Sleipner" Johnny Sundby 1941 - 1947 (Sandefjord Seilforening )

Andre eier:  103 "Sleipner" John Johannessen 1947 - 1949 (Sandefjord Seilforening )

Tredje eier:  103 "Lillemann" Rolf Holberg Hansen 1950 - (Sandefjord Seilforening )

Det var tidlig et godt ternemiljø i Sandefjord, men også i Larvik var det antydning til oppblomstring. Interessen økte kraftig på fra midten av 1950 tallet.

Fjerde eier:  103 "Lillemann" Rolf Christian Fredriksen 1951 - 1956 ( Larvik Seilforening )

Femte eier:  103 "Lillemann" Gustav Winter Sørensen 1956 - 1962 ( Larvik Seilforening )

Midt på 60 tallet, etter å ha ligget flere år på land og forfalt, ble 103 "Lillemann" brent på St.Hans bålet.

Gustav Winter Sørensen bestilte samtidig ei ny terne fra Birger Braatø.

Denne terna fikk seilnummer 587. Gustav hadde seil og mye utstyret fra 103 "Lillemann", og i tillegg til en tatovering med

seilnummeret og ternevinge logoen, valgte han derfor å bruke samme navn og seilnummer på den nye terna. Birger Braatø ble fortalt dette når terna ble hentet, og siden det kostet en liten pengesum for rettighetene til et nytt seilnummer, valgte Birger Braatø å bygge ennå ei terne med samme nummer 587 vinteren 1966.

Sjette eier:  103 (587) "Lillemann" Jostein Engum 1971 - 1980 ( Larvik Seilforening )

Syvende eier: 103 (587) "Coma" Dag Geir Hansen 1980 - ??? Helgeroa.

Historien har noen uklarheter mellom den syvende og åttende eier om hva som egentlig skjedde disse årene, men Hilde Mønsdal kjøpte og hentet terna i Strandveien på Husøy ved Tønsberg ca 1987, ukjent nå av hvem denne personen var.

Åttende eier: 103 (587) "Coma" Hilde Mønsdal 1987 - 2002 (Åsgårdstrand Seilforening )

Hilde Mønsdal, som representerte Åsgårdstrand Seilforening, ble eier av terna ca 1987 og

stilte til start med denne terna i NM i Kragerø 1989. Hun var uerfaren og trengte en rormann. Dag Usterud fra Brevik, Norsk Olympiaseiler som ble fradømt en sølvmedalje i Soling under OL i 84, meldte seg. Dag Usterud hadde nok litt større ambisjoner enn terna var utrustet for. Han hoppet derfor av etter første dag. Hilde fikk med seg Bente Pedersen

som mannskap resten av mesterskapet.

Niende og nåværende eier: 103 (587) "Afrodite" Per Heldal 2003 -

Per Heldal fikk tak i terna på begynnelsen av 2000 tallet, etter at terna hadde havnet hos Reidar Braatø med spørsmål om restaurering. Dette viste seg å bli for dyrt og Per Heldal fikk den som selvrestaurerings objekt. Per Heldal er en nevenyttig bonde fra Neslandsvatn, som etter et lite restaurerings-kurs, tok på seg oppgaven. Han merket ut og felte kvistfrie furutrær fra sin egen skog, fikk grov skåret dem på et sagbruk, før en omfattende tørkeprosess gjorde dem klare til bruk.

Terna var ferdig restaurert til 2004 sesongen. Han endret da navn på terna til "Afrodite".

I 2006, i konkurranse med 47 andre terner, vant far og sønn Heldal Skåtøy Rundt i "Afrodite", en prestasjon han klarte å gjenta i Skåtøy Rundt 2023.

Januar 2024/ Leif Inge Thorsen - Leder Terneklubben